יום שני, 4 באפריל 2016

יום חקלאות ישראל - משרד החקלאות ערך סיור לדיפלומטים, שגרירים ונספחים כלכליים, מסחריים ומדעיים במטרה ללמוד על הישגי המגזר החקלאי בישראל ולהכירו מקרוב

משרד החקלאות מוביל את "יום חקלאות ישראל": ערך סיור לדיפלומטים, שגרירים ונספחים כלכליים, מסחריים ומדעיים במטרה ללמוד על הישגי המגזר החקלאי בישראל ולהכירו מקרוב. הסיור התקיים בנגב הצפוני מערבי שבו עשרות ישובים כפריים וקהילות חקלאיות בהם מיוצרת תוצרת חקלאית מגוונת הן לשוק המקומי והן ליצוא.


משרד החקלאות ופיתוח הכפר, בהשתתפות שר החקלאות אורי אריאל, בשיתוף משרד החוץ ערכו את "יום חקלאות ישראל", שבמסגרתו הסגל הדיפלומטי שגרירים וכן נספחים כלכליים, מסחריים ומדעיים ערכו סיור יומי בישראל במטרה ללמוד על הישגי המגזר החקלאי בישראל ולהכירו מקרוב. הסיור התקיים בנגב הצפוני מערבי שבו עשרות ישובים כפריים וקהילות חקלאיות בהם מיוצרת תוצרת חקלאית מגוונת הן לשוק המקומי והן ליצוא. החקלאות האזורית המשגשגת עושה שימוש בשיטות ובטכנולוגיות מתקדמות וחדשניות. חלק מהקהילות הללו גם משלבות תיירות כפרית בין מקורות ההכנסה שלהן. 

שר החקלאות אורי אריאל נשא דברים וציין כי "אני רואה חשיבות רבה בפיתוח הקשרים עם מדינות אחרות ואנחנו פועלים להידוק ומינוף שיתוף הפעולה". עוד הוסיף כי "החקלאות הישראלית היא חלון הראווה של מדינת ישראל. רק בסיור יכולים השגרירים והנספחים לראות באופן בלתי אמצעי את ההישגים של החקלאות בישראל. ההצלחה של החקלאות ביישובי עוטף עזה מוכיחה כי הרוח הישראלית חזקה מכל דבר. גם במציאות לא פשוטה של איומים ביטחוניים מצד ארגוני טרור רצחניים, אפשר לפתח ולחקור בצורה הטובה ביותר".

בחלקו האחרון של הסיור התארחו הדיפלומטים בתחנת המחקר החקלאי גילת המהווה שלוחה דרומית של מנהל המחקר החקלאי, או בשמו הפופולרי יותר "מכון וולקני". בתחנה זו הוקם ונחנך לאחרונה מכון מחקר חקלאי מיוחד שיעסוק בחקר החקלאות בתנאי מדבר. 
הדיפלומטים הנכבדים השתתפו במקום בטקס לציון 95 שנות קיומו של מרכז וולקני והתקבלו בתחנת גילת ע"י שר החקלאות ופיתוח הכפר, מר אורי אריאל, וכן על ידי ראשי מכון וולקני; מנהל המכון פרופ' יורם קפולניק וסגנו פרופ' איתמר גלזר וכמו כן ראש המועצה האזורית בני שמעון הגב' סיגל מורן. 

למרות חלקה המצומצם של חקלאות ישראל בתוצר הלאומי ובתעסוקה (פחות משני אחוזים), יש לה השפעה ניכרת על הציבור הרחב בארץ בכל הקשור להיבטים כלכליים-חברתיים וצרכניים, שימוש ושימור משאבים לאומיים כגון מים וקרקע, עיצוב הנוף והמרחב הפתוח השפעות על הטבע וסביבה, המרחב הכפרי והפריפריה וכן ומעל לכל ביטחון המזון לכלל האזרחים.

הכנסות המגזר החקלאי עפ"י נתוני 2014 הגיעו לכ- 3 מיליארד ש"ח. היצוא של תוצרת טרייה ומעובדת הסתכם ב 2.4 מיליארד דולר והוא מכוון בעקר לארצות האיחוד האירופי ולרוסיה. בנוסף לתוצרת החקלאית מהווה ענף החקלאות זה עשרות שנים מעבדה לאומית לפיתוח טכנולוגיות חקלאיות, ציוד חקלאי מתוחכם, מערכות לבקרה וניהול משק, מערכות לניהול רפת וענף החלב, חממות, מערכות השקיה וטפטוף ועוד. רובן של הטכנולוגיות פותחו מתוך צורך למתן מענה לקיום חקלאות בתנאי אקלים חם: סובטרופי ומדברי.

הטכנולוגיות החקלאיות הללו משרתות את חקלאי ישראל ומאפשרות להם לקיים יצור ברמת יעילות גבוהה ביותר. הטכנולוגיות גם מיוצאות לרחבי העולם למדינות מתפתחות ומפותחות תוך התאמה לצרכיהן. מחזור היצוא השנתי של תעשיה זו נאמד ב 5 מיליארד דולר. 

כבר יותר ממחצית המאה מקיימת מדינת ישראל קשרים בינלאומיים ענפים בתחום החקלאות בדרכים שונות לרבות: שיתוף פעולה במחקר חקלאי, חילופי ידע מקצועי, סיוע טכני לארצות מתפתחות בכל היבשות וכן סחר מתרחב בשלל מוצרים חקלאיים וטכנולוגיות חקלאיות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה