יום שני, 16 באוקטובר 2017

שר החקלאות הוביל מהלך שבמסגרתו יציעו במועצת רשות המים מתווה לפיו לא יקוצצו כמויות המים לחקלאות בשנת 2018 ובכך החקלאים יקבלו את כמות המים לפי הכמויות בהם השתמשו בפועל בעבר


הסתיים הדיון במועצת רשות המים בנושא הקצאת המים לחקלאות לשנת 2018. 
המועצה החליטה לאמץ את המודל שהוצע על-ידי שר החקלאות ופיתוח הכפר ולהוציא לשימוע ציבורי את ההקצאות לחקלאות לשנת 2018, הכוללת הקצאה לחקלאות במערכת הארצית על 280 מלמ״ק מים שפירים, אשר מהווים את הצריכה בפועל של 2017 (והערכה דומה לשנת 2016 שעומדת על כ 260 מלמ״ק) ותוספת של 10 מלמ״ק נוספים בהתאם לביקושים מיוחדים. 

הקצאה זו תיבחן הן בשימוע באמצע דצמבר, והן לקראת סוף מרץ 2018. 

אם מבחינה הידרולוגית יידרש קיצוץ, בהתאם לסיכום השר עם האוצר, קיצוץ זה יבוצע רק לאחר סיכום מתווה פיצוי הכולל גם מנגנון של ויתור מרצון כפי שהיה בשנת 2009. 
בהקשר לאזורים המנותקים בהם הקיצוץ ודאי, נדרש כבר עכשיו לקיים את הדיון עם האוצר.

לאחר מאמצים של שר החקלאות ואנשי המקצוע במשרד החקלאות, משרד האוצר, ומשרד התשתיות הוצע המודל ברשות המים.  
כאמור, טרם הדיון, משרד האוצר והחקלאות סיכמו כי אם מבחינה הידרולוגית יהיה צורך לקצץ במים לחקלאות, המדינה באמצעות משרד החקלאות ומשרד האוצר יקבעו את מנגנון השיפוי לחקלאים שיעשו שימוש מופחת במים ובכך לחקלאים תינתן ודאות ורווחיותם לא צפויה להיפגע, כלומר לא יהיה קיצוץ ללא פיצוי.
.
הדבר יוביל לשימוש יעיל במים בכך שתוקצה לחקלאים כמות מים לפי השימוש שנעשה בעבר (במקרים של אי גידול והעדר שימוש במים) והחקלאי יקבל פיצוי על הימנעות משימוש במים בפועל והמים יופנו לטובת מגדל שזקוק למים אלו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה