יום שלישי, 29 בנובמבר 2016

תוצאות הסקר השנתי לשנת 2015 לשימוש חורג בחומרי הדברה בפירות וירקות

משרד החקלאות ופיתוח הכפר מפרסם את תוצאות הסקר השנתי לשימוש חורג בחומרי הדברה בתוצרת צמחית טרייה, המבוצע מדי שנה על ידי המשרד, בפירות וירקות שנדגמים בשדה ובבתי האריזה. בשנת 2015 נבדקו 687 דוגמאות תוצרת טרייה של ירקות ופירות מכל האזורים והמגזרים בארץ, הכוללים 60 גידולים שונים. מחצית מהדגימות היו ירקות, וכללו פירות, הדרים ותבלינים, כפי שמפורט בתרשימים:
תוצאות סקר פירות וירקות.JPG 
ממצאי סקר 2015, עולה כי כ- 88% מהדגימות עמדו בתקן, ו- 44% מהן נמצאו ללא שאריות חומרי הדברה כלל (לשם ההשוואה, במהלך שנת 2014 נמצאו 85% דגימות העומדות בתקן). השיעורים בעלי חריגה גבוהה שהתגלו מעידים כי בשמיר, מלון, תפוח ואפרסק ישנן שאריות גבוהות מהמותר בחוק או שמדובר בשימוש בחומרים שאינם מורשים בשימוש עבור אותו הגידול. אולם, כאמור, רובן המוחלט של הבדיקות יצאו תקינות. מתוך ממצאי הדוח עולה כי באפרסמון, נקטרינה, מנגו, שזיף, גזר, כרוב, בצל יבש, תמר ובטטה לא נמצאו חריגות כלל (שיעור חריגה 0%). להלן טבלה עם שאריות בלתי תקינות:

​עם זאת, במשרד מדגישים כי ב- 2/3 מהחריגות (8% מתוך 12% חריגה) נמצאו כחריגות קלות ברמות נמוכות מאוד, ונבעו ככל הנראה מרחף של חומרי הדברה הנישאים באוויר משדות סמוכים, חומרי הדברה המוגדרים כמזהמים סביבתיים ורמות סף הרגישות של המכשור האנליטי הבודק היכול לזהות חריגות אפסיות. בשליש החריגות הנותר (4% מהתוצרת שנבדקה, 27 מקרים), נמצאו חריגות ברורות שגררו חקירה של מפקחי המשרד לנסיבות האירוע, שהובילו לקנסות מנהליים. יודגש, כי לא כל חריגה מסוכנת לבריאות, המשמעות של החריגות הינה שהשימוש בחומרי הדברה נעשה בניגוד להנחיות המשרד ל"חקלאות נאותה", והמשרד ימשיך וינטר את החקלאים הפועלים בניגוד להנחיותיו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה