יום שלישי, 6 בדצמבר 2016

שרי חקלאות ובכירים מ- 10 מדינות באפריקה לראשונה בישראל

השר אורי אריאל: "מדובר באירוע בעל חשיבות רבה, הן ברמה החקלאית והן ברמה המדינית. רוב השרים מגיעים לישראל בפעם הראשונה, ועם חלק מהמדינות מהן הם מגיעים, ישראל מקיימת קשרי חוץ מעטים בלבד. שר החקלאות של גמביה מגיע לכאן למרות שאין לנו איתם יחסים דיפלומטיים, וזוהי עוד הוכחה לכך שהחקלאות הישראלית היא שם דבר בעולם כולו. יחסי החוץ שלנו עם אפריקה, ובמיוחד בתחום החקלאי, נמצאים בעלייה משמעותית. בחודשיים האחרונים ביקרו אצלי במשרד שני שרי חקלאות מאפריקה, וכעת נמצאים בישראל בכירים מ- 10 מדינות. אני צופה לנו מפגש מוצלח במהלכו ילמדו שרי החקלאות מאפריקה שיטות חקלאיות שונות שפותחו בישראל, ואני מקווה שהאירוע החשוב הזה יהיה אבן בדרך בכינון שיתופי פעולה נוספים עם המדינות הללו. אני רואה בהגעת השרים לישראל נקודת ציון משמעותית שתיטיב את יחסינו עם מדינות אפריקה"
 
הבוקר (6.12.16) מבקרת במשרד החקלאות משלחת של שרי חקלאות, בכירים ומומחים נוספים מ- 10 מדינות החברות ב"קהיליה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה", וכן בכירים בארגון הקהיליה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה (ECOWASׂ) אשר הגיעו לראשונה לביקור בישראל בכדי להתרשם מהטכנולוגיות החקלאיות ומהזנים החדשים שפותחו על ידי שירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) ומנהל המחקר (וולקני) שבמשרד החקלאות. השרים שהגיעו לבקר לראשונה בישראל, ייצגו את מדינות מערב אפריקה, ביניהן: סנגל, סיירה ליאון, טוגו, ליבריה וקייפ ורדה. וכן בכירים מממשלות: ניגריה, גינאה, חוף השנהב, בנין, ובורקינה פאסו. 
במשלחת יהיה גם מנכ"ל המשרד לאסטרטגיה ופיתוח של גינאה, מדינה מוסלמית שלאחרונה חידשה יחסיה עם ישראל לאחר נתק ארוך שנים מאז 1967. רובן של המדינות מוסלמיות, בסנגל וגינאה למעלה מ- 90% מהאוכלוסייה מוסלמית. בבורקינה פאסו ובסיירה ליאון המוסלמים מהווים רוב, כ- 60% מהאוכלוסייה.
 


יחד עם זאת, הקשר בין משרד החקלאות לבין מדינות אלו לא התחיל בחודשים האחרונים בלבד, אלא כבר לפני שנים רבות במסגרת פרויקטים מסייעים ייחודים שמפעילים אנשי משרד החקלאות, המתמחים בגידולים המתאימים לאקלים באפריקה ומכשירים את החקלאים האפריקאים. אחד מפרויקטי הדגל של ישראל עם סנגל הינו פרויקט "טיפה". סנגל שוכנת באזור הסאהל המועד לבצורות. בסנגל כ- 75% מכוח העבודה עוסק בחקלאות, מרביתה חקלאות בעל (לא מושקית). מחסור במים הוא אחד מהקשיים הגדולים עמם מתמודדת החקלאות בסנגל, לצד מגבלות קרקע. מטרת הפרויקט הינה להגדיל משמעותית את הכנסת החקלאים. המערכת שישראל הטמיעה בסנגל הינה מערכת השקיה בטפטוף, הכוללת מאגר מים, מערכת טפטפות ומשאבה, המאפשרת השקיה בלחץ נמוך. בעקבות הפרויקט 60 משפחות שילשו את יבוליהן תוך פחות משנתיים. במסגרת  פרויקט המשותף לישראל ולאיטליה אשר יסייע לכ- 7,000 חקלאים בשטח כולל של כ 4,000 דונם. ישראל אחראית על הקמתו ותפעולו של מרכז טכני וביצועי לקונספט ההשקיה בטפטוף בלחץ נמוך, לרבות הדרכה, מחקר ולוגיסטיקה של הפרויקט, המהווה מודל סיוע לחקלאי הקטן ולמגזר הפרטי.

 

בנוסף, אמש, אירח מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר, שלמה בן-אליהו, לקוקטייל קבלת פנים חגיגי משלחת של שרי חקלאות, בכירים ומומחים נוספים מ- 10 מדינות החברות ב"קהיליה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה", וכן בכירים בארגון הקהיליה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה (ECOWASׂ).
מנכ"ל המשרד, שלמה בן-אליהו, הכתיר את המפגש כהישג חשוב והזדמנות מצוינת לפתיחת ערוצים לשיתופי פעולה עתידיים בתחום המדיני והכלכלי כאחד.
 
משמאל לימין: מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן-אליהו, ראש המשלחת למדינות ECOWAS, Ayassor Tchambakou, עוזרו של ראש המשלחת  Alain Sy Traore​​ (צילום:יוסי אלוני)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה