יום שלישי, 13 בדצמבר 2016

לאור מזג האוויר החורפי ועל רקע עץ תמר אשר נפל על אי תנועה בדרך בן צבי שבתל אביב, בעקבות מזיק שתקף אותו, מתריע משרד החקלאות לקראת החורף מפני נפילת עצים

עץ תמר (דקל) נפל באמצע אי תנועה בדרך בן צבי שבתל אביב, בסמוך למחלף חולון, לפני מספר ימים. בנס לא היו נפגעים בנפש (מצ"ב תמונות). על רקע זה, ולאור הרוחות הערות הצפויות היום ומחר ולאורך חודשי החורף, חוזר ומתריע משרד החקלאות כי יש ערים בישראל שבכל דקה יכולים ליפול בהן עצים על עוברים ושבים. לדברי משרד החקלאות, הסיבה נעוצה בחיפושית אחת קטנה שאוכלת את העץ מבפנים, עד שהוא נרקב וקורס. לחיפושית קוראים חדקונית הדקל והיא תוקפת בעיקר עצי תמר, הנפוצים במיוחד ברחובות הערים השונות. 
החיפושית הנה מין פולש שהגיע לארץ מהמזרח הרחוק. המדובר בחיפושית חומה עם חדק מוארך ובולט באורך 3.5 ס"מ לערך, הנחשבת לאחד המזיקים הקשים של עצי הדקל. זחלי החיפושית (שלב ההתפתחות שבין ביצה לחיפושית בוגרת) גורמים לעץ נזק קשה וממיתים אותו, נזק שאף קשה לגלות ולהתמודד עמו בזמן, היות ושלבי הנגיעות הראשוניים של העץ לרוב אינם ניתנים לגילוי. נקבת החדקונית נוחתת על צמרת הדקל, מכרסמת את אחת מכפותיו ויורדת לקודקוד הצמיחה, שם תטיל כמה מאות ביצים, מהם יבקעו הזחלים אשר יכרסמו את ליבת העץ עד לכדי השמדה, ריקבון וקריסה בתוך 3 חודשים.
מקורה של החיפושית בדרום מזרח אסיה, משם התפשטה למרבית אזורי גידול דקל התמר ודקלי הנוי במדינות המזרח התיכון ואגן הים התיכון. התפשטות החדקונית מתרחשת על ידי כושר התעופה של החיפושית ואדם בשל העברת חומר צמחי נגוע (חוטרים ודקלי נוי). זחלי החדקונית מכרסמים בתוך הגזע ובכתר הדקל, וגורמים נזק קשה ביותר, עד כדי נפילת כותרות או עצים שלמים וחיסול מטעים, פארקים ושדרות נוי. החיפושית מזיקה כאמור בעיקר לדקל הקנרי, אך היא החלה להזיק גם לעצי דקל אחרים דוגמת דקל התמר ודקלי קוקוס ופוטנציאל הנזק שלה גדול. תחילת מסעה של החיפושית בארץ היה במטעי התמרים בבקעה לפני כעשור ובאזורים האורבניים משנת 2009 עת נצפתה בנהריה.
חדקונית הדקל וניזקה מדווחים מכל חלקי הארץ (למעט הערבה). היא מהווה פגע קשה וקטלני בעיקר לעצי התמר הקנרי והדבר מחייב טיפול מניעתי מיידי.

כיצד כל אחד מאתנו יכול לזהות עץ נגוע? עצי דקל נחשבים כעצים סימטריים מאוד. כותרת של עץ נגוע נטויה על צידה, ולמעשה נפגעת הסימטריות הייחודית של הדקל. סימן בולט הוא התייבשות כותרת העץ. עץ פגוע קשות או מת ייראה כסתור ולא מסורק, ענפיו שמוטים על הקרקע כמו מטרייה סגורה. בעץ שהחל להיפגע ייראו כפות דקל שמוטות, כרסום בבסיס הכפות, ולעיתים פקעות גולם בבסיס הכפות. 
איך מטפלים? ניתן להציל את העצים בטיפול נקודתי יעיל במסגרתו מרססים את קודקוד העץ בנקודת מוצאן של כפות התמרים. הרשויות המקומיות, במסגרת הטיפול בעצי העיר, אמונות גם על הטיפול המניעתי בחדקונית (בגינון הציבורי בלבד). 
שמעון ביטון, מנהל תחום הגנת הצומח בשה"מ (שירות ההדרכה והמקצוע) במשרד החקלאות: "יש סימנים מקדימים שהעץ נגוע ושהוא עומד ליפול, ורצוי שהציבור יכיר את הסימנים, כך שיוכל להתריע בפני הרשות המקומית שתטפל בעצים בטרם יקרה אסון. מדריכי משרד החקלאות מדריכים ומייעצים על אופן הטיפול בחדקונית הדקל בחקלאות למדבירים מוסמכים, ומלווים כל רשות מקומית שפונה לייעוץ בנושא".

 
חדקונית מגיחה מפקעת גולם, זחלי חדקונית צילום: שמעון ביטון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה